ورود کاربران

ورود به شبکه اجتماعی

ورود به انجمن

سمفونی ۹ بتهوون توسط ارکستر سمفونیک اجرا شد

مهدی خان محمدی: ارکستر سمفونیک تهران به رهبری و مدیریت هنری “علی رهبری” سمفونی ۹ بتهوون را با عنوان برای مردم به روی صحنه تالار وحدت برد. سمفونی ۹ بتهوون از آن برنامه ها است که در کنار دیگر رپرتوارهای ارکستر سمفونیک جز برنامه های ثابت است.

 

موومان نخست این سمفونی به فرم سونات نوشته شده است و با حالتی اسرارآمیز و در عین حال نگران و مضطرب شروع می شود. این تم و چنین فضایی گویی جهان هستی را با همه دردها و رنج هایش مجسم می سازد. در قسمت اول این سمفونی همه چیز به بالاترین مرتبه می رسد.

در موومان دوم گویی بتهوون روح و روان آتشین قسمت اول را بدون وقفه در ارسکرتسو ادامه می دهد. قسمت دوم مانند یک فوگ است ولی به فرم سه تایی بسط پیدا می کند.

روحیه قسمت های اول و دوم این سمفونی بی شباهت به یکدیگر نیستند. ضربه های طبل در موومان دوم تلاش انسان را برای رهایی از سیاهی به نور نشان می دهد و در قسمت میانی اسکرتسو که از ر مینور به ر ماژور تغییر گام می دهد این روشنایی به وضوح احساس می شود. گو اینکه بازگشت به ر مینور بازگشت طوفان است ولیکن وقتی به سومین قسمت می رسیم گویی ایده آل بشر برای آرامش و راحتی توصیف می شود.

موومان سوم در سی بمل ماژور و نغمه های آوازگونه این قسمت از سمفونی در آن سال ها الهام بخش موسیقیدانان بوده است، خصوصا آهنگسازانی چون بروکنر، مالر و ریچارد اشتراوس از این موومان الهام گرفتند.

فرم این قسمت نوعی واریاسیون آزاد است و از یک تم اصلی و نغمه های فرعی گوناگون تشکیل شده است که در سل ماژور و ر ماژور آورده شده است. این قسمت نیز از لحاظ اجرایی بسیار دشوار بوده و مانند قسمت های گذشته تکنیک و احساس موسیقایی بالایی را برای اجرا طلب می کند.

موومان چهارم این سمفونی که خود قسمتی کامل است را می توان یک فانتزی ارکستری همراه با خوانندگان سولو و دسته کر دانست. این قسمت در گام اصلی ر مینور شروع شده و در ر ماژور به پایان می رسد. قدرت شروع این قسمت که مانند فریاد می ماند پس از آرامش قسمت پایانی موومان سوم فضای عجیبی را ایجاد می کند.

پس از آن بتهوون رفته رفته فضا را برای آوردن تم معروف قسمت آخر که همان تم برادری و برابری انسان ها است فراهم می کند. ترانه شادی شیلر طی چند مرحله توسط خوانندگان سولو و دسته کر خوانده می شود.

در این ارکستر کنسرت مایستر “بردیا کیارس” و رهبر گروه کر “رازمیک اوحانینان” بودند.

عکس ها از «سارا گران نظر»